TVH plukt overal de vruchten van gigantische digitale transformatie
Overnames zijn vaak een manier om snel te groeien. Het was jarenlang de succesvolle strategie van vorkliftbedrijf TVH. Toen CIO Kris Feys in 2015 aan boord kwam, zag hij dat er heel wat mogelijkheden waren om met IT en online verkoop bij te dragen aan de snelle groei. De CIO zette een transformatieproject op de rails dat het bedrijf technologisch klaarstoomt voor de toekomst. Halverwege het traject pakt de CIO elke dag opnieuw uit met nieuwe efficiëntiewinsten, verbeterde processen en vooral een bijdrage aan de top line.
Wat zijn de key take-aways?
- TVH Equipment moderniseerde zijn volledige applicatielandschap
- Elke applicatie is voortaan beschikbaar in de cloud
- Nieuwe strategie maakt het mogelijk om heel snel te vernieuwen
Welke cijfers moet jij onthouden?
- 6: van de 10 toepassingen werden gemoderniseerd of opnieuw ontwikkeld, de rest is vervangen door pakketsoftware
- 1: TVH mikte in het eerste jaar van het project op één procent efficiëntiewinst
- 160: het IT-team telde na zes maanden 160 medewerkers, 10 keer meer dan bij de start
De nieuwe CIO wilde bij TVH Equipment een cloud-first strategie toepassen, om zo de ietwat verouderde client-server applicaties te vervangen. “Onze IT was al met al traditioneel ingericht. Bovendien was er voor sommige toepassingen geen ondersteuning meer en zouden we heel wat bruggen en pleisters moeten aanbrengen om ze in de lucht te houden. Dat is verre van ideaal. Door onze applicaties te moderniseren en via Microsoft Azure beschikbaar te stellen, wilden we IT efficiënter, flexibeler, veiliger en sneller maken. Zo konden we ook eenvoudiger innoveren, bijvoorbeeld met predictive maintenance.”
Kris Feys haalde enkele enterprise architecture-experts aan boord en nam elke applicatie en elke component onder de loep. Het team bepaalde eerst per proces waar TVH naartoe wilde. Die analyse gebeurde niet door een IT-bril, maar heel duidelijk vanuit het perspectief van de gebruiker. Wat doen we vandaag efficiënt en waar hebben we de grootste voordelen? Die antwoorden hebben de krijtlijnen bepaald van het strategische IT-plan.
Feys overtuigde de directie door de potentiële winsten pragmatisch te spreiden over een aantal jaren, wat toeliet om ook de terugverdientijd te berekenen. “Directies willen de ROI van zo’n modernisatie kunnen kwantificeren, maar ik geloof niet in vogelpikambities van vijftien procent en meer. Hoewel we startten met één procent efficiëntiewinst, konden we de directie overtuigen van de geprojecteerde voordelen aan het einde van de rit.”
Als zoete mosterd
Om hen te begeleiden bij de transformatie, ging TVH scheep met De Cronos Groep. Kris Feys: “Cronos denkt out of the box en werkt toch pragmatisch en stap voor stap. Cronos heeft ook een groot netwerk met kennis en ervaring in zeer veel domeinen, wat handig is in zo’n groot project. Bovendien: ze wilden mee investeren, en zo hebben we samen met hun Kortrijkse cluster Cronosaan-de-Leie de joint venture Sweet Mustard opgericht. Zij voeren het traject uit en zullen vervolgens de opgedane ervaring commercialiseren.”
Om te bepalen welke toepassing behouden, aangepast of vervangen moest worden deed TVH een beroep op Bespoke, ook een Cronos-bedrijf. Zij maakten hiervoor gebruik van Gartner 6R, zes technieken om applicaties te moderniseren, en gaven elke applicatie ook een cloudscore. Boven een bepaalde cloudscore volstaat het om bestaande code aan te passen om applicaties klaar te stomen voor gebruik in de cloud, voor de andere codeer je best van nul om applicaties echt cloud-native te maken.
Tabula rasa
Anderzijds onderschrijft de CIO nog steeds alle technologie- of architectuurkeuzes. “Hoewel we nog ongeveer de helft van het werk op de planning hebben, laat onze architectuur nu toe om nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie te testen. We zijn wat dat betreft zelfs al klaar om de eerste bewezen efficiëntiewinsten al te maximaliseren. Het is als met de rest van ons transformatieproject: it’s time to harvest the benefits.” Er is minder churn en onze vaste klanten ne- men meer af. De digitale transformatie brengt dus geld op.
Uiteindelijk heeft TVH ongeveer 60% van de toepassingen hetzij aangepast of opnieuw ontwikkeld, met name voor processen die zeer dicht bij het coeur de métier van TVH liggen. Voor alle andere processen verkoos TVH pakketsoftware, zoals bijvoorbeeld Microsoft Dynamics 365. Uiteindelijk behield het TVH-team geen van de originele applicaties, wat inhoudt dat TVH ook organisatorisch drastische wijzigingen doorvoerde.
Geen enkele ‘oude’ applicatie overleefde het transformatieproject van TVH. De CIO geeft een voorbeeld: “We rijden in Europa rond met tweehonderd trucks. Die planning is een hele klus en deden we vroeger manueel. We wilden onze klanten betrekken bij dit proces en veel meer automatiseren. Vandaag hebben onze klanten een digitaal dossier en bestellen ze online via diezelfde browsertoepassing. De planningsunit erachter regelt automatisch de bestelling en meteen ook al het transport. Die toepassingen raken het hart van onze business en bouwden we zelf. We zien vandaag een enorme betrokkenheid van de klant.”
Medewerkers krijgen meer autonomie
Zulke vernieuwingen waren niet mogelijk zonder modernisatie, meent Kris Feys: “In het verleden moesten onze productmanagers voor eenvoudige wijzigingen aan hun portfolio altijd langs IT. Vandaag kunnen ze dat zelf, we schakelen veel sneller. Ook kunnen regiomanagers met onze nieuwe pricing engine zelf tarieven berekenen en aanpassen. Geen gedoe meer met prijslijsten en updates. Onze processen zijn sterk verbeterd.”
Virtuous circle
Kris Feys ziet daardoor ook de klantentrouw stijgen. “Er is minder churn en onze vaste klanten nemen meer af. De efficiëntere planning brengt dus geld op, en medewerkers kunnen andere taken uitvoeren – waardoor we elders weer besparen. Andere projecten zoals internet of things en track-and-trace, zijn moeilijk uit te drukken in financiële meerwaarde maar verhogen opnieuw de klantentevredenheid.”
Hoog ritme
De eerlijke CIO geeft aan dat zijn eigen IT-organisatie toch wat groeipijnen kende. “De snelheid waarmee we de transformatie hebben ingezet is ongezien. We zijn in 2017 gestart met een IT-team van 15 man, om minder dan zes maanden later al te vertienvoudigen. Dat gaat gepaard met governance, structuur, kwaliteitsbeheer, enzovoort. Die zaken nemen tijd. Ik zou het zo opnieuw doen, maar wel het ritme doen zakken.”
Tijd om te oogsten
Anderzijds onderschrijft de CIO nog steeds alle technologie- of architectuurkeuzes. “Hoewel we nog ongeveer de helft van het werk op de planning hebben, laat onze architectuur nu toe om nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie te testen. We zijn wat dat betreft zelfs al klaar om de eerste bewezen efficiëntiewinsten al te maximaliseren. Het is als met de rest van ons transformatieproject: it’s time to harvest the benefits.” Er is minder churn en onze vaste klanten ne- men meer af. De digitale transformatie brengt dus geld op.
Anderzijds onderschrijft de CIO nog steeds alle technologie- of architectuurkeuzes. “Hoewel we nog ongeveer de helft van het werk op de planning hebben, laat onze architectuur nu toe om nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie te testen. We zijn wat dat betreft zelfs al klaar om de eerste bewezen efficiëntiewinsten al te maximaliseren. Het is als met de rest van ons transformatieproject: it’s time to harvest the benefits.” Er is minder churn en onze vaste klanten ne- men meer af. De digitale transformatie brengt dus geld op.
– Kris Feys, CIO van TVH Equipment