Griffith Foods wint 10% productiecapaciteit door intelligente planning
“De samenwerking met Arinti loopt fijn en de tool werkt prima. Dat vertaalt zich naar een uitrol over al onze sites. Momenteel staan er al twee andere fabrieken binnen Europa op de planning voor een volgende test. Uiteindelijk staan al onze 21 vestigingen op de planning.” Oscar Sluiter, Senior Director Global Supply Chain bij Griffith Foods
Een antwoord op groei
Het Amerikaanse Griffith Foods produceert allerhande voedingsproducten op maat voor hun klanten. Een stijgende vraag leidde tot een zoektocht om de productiecapaciteit op te krikken. Al snel kwam de reiniging van de productielijnen in het vizier, vertelt Oscar Sluiter, Senior Director Global Supply Chain bij het bedrijf: “Om de kwaliteit van elk product te garanderen en te zorgen dat er bijvoorbeeld geen ongewenste overdracht van allergenen, kleur, smaak en andere producteigenschappen plaatsvindt, moeten de lijnen gereinigd worden tussen de productiebatches. Broodnodig, maar gemiddeld verliezen we hieraan zo’n 165 productiedagen per jaar, over alle lijnen heen. Zeker de natte reinigingen, die grondiger zijn dan de droge, slorpten tijd. Al snel kwam het idee om te kijken of we het aantal natte reinigingen konden terugdringen, want die zijn niet tussen elke batch nodig. Soms volstaat een snellere, droge reiniging.”
Moeilijke parameters
Er werd gekozen om via algoritmes accurater te bepalen wanneer een reiniging met water en detergenten nodig was. Men haalde Arinti erbij om de algoritmes te kiezen, fijn te stellen en de interface te ontwikkelen. De Griffith Foods-site in Herentals zou de thuisbasis van dit pilootproject worden. “Het was geen eenvoudige klus”, gaat Sluiter verder. “Er zijn een aantal iteraties gebeurd om te kijken wat het beste werkt. Zo gingen we eerst uit van een model dat onder andere werkt op basis van allergenen, geur, smaak, kleur per recept. Sommige van deze parameters bleken moeilijk te kwantificeren, dus schakelden we over naar ingrediëntenlijsten met gegevens uit ons ERP-systeem.”
Algoritmes sparen tijd, water en reinigingsmiddelen
Dat bleek de juiste weg te zijn. Na het trainen van de modellen en ontwikkeling, kregen de planners bij Griffith Foods een eenvoudige, bruikbare tool die hen toeliet om de reinigingen te optimaliseren. Die werkt ook wanneer er een dringende bestelling tussen het normale schema gepropt moet worden. “Vroeger duurde het vele uren om alle reinigingen te berekenen voor een dag zonder dat de kwaliteit van onze producten in het gedrang kwam”, legt Oscar Sluiter uit. “Nu gebeurt dat op een paar minuten, is het accurater en krijgt de planner een overzichtelijke Excel-sheet. Daardoor hebben we nu al vijf procent minder natte reinigingen en dat willen we nog optrekken tot minstens tien procent. We winnen nu al 17 dagen aan productiecapaciteit terug. Bovendien bespaart ons dat jaarlijks al 1000 m³ water en verbruiken we minder detergenten, wat top is voor het milieu. Ook dat was voor ons een belangrijke parameter voor een geslaagd project.”
Vlotte samenwerking leidt tot uitrol naar ander sites
Via een eerdere samenwerking met Crosspoint-zusterbedrijf Kohera, kwam Arinti als mogelijke partner in het vizier. De referenties van de AI-consultant overtuigde het Belgische team van de voedselproducent om met hen in zee te gaan. “Arinti dumpte niet gewoon een hoop technologie in ons bakje. Ze luisterden om tot een tool te komen die voor ons werkt. De output is daarom een Excel omdat onze planners dat gewoon zijn en geen gecompliceerd dashboard. Daarnaast is er een app die medewerkers de controle geeft om batches en machines aan te duiden en kunnen we zelf afhankelijkheden wijzigen als databases van locatie veranderen. Dat zowel de samenwerking met Arinti als hun tool werkt, vertaalt zich naar een uitrol over al onze sites. Momenteel staan er twee andere fabrieken binnen Europa op de planning voor een volgende test. Dat gebruiken we om de logica van de algoritmes te verbeteren en de tijdswinst te verhogen. Uiteindelijk staan al onze 21 vestigingen op de planning”, concludeert Sluiter.